Скачать 483.68 Kb.
|
УЧЕБНОЕ ПОСОБИЕ ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ ДЛЯ СТУДЕНТОВ-ГЕОЛОГОВ 2 КУРСА ЧАСТЬ 2 Н.Г.КИТКОВА, Т.Ю.САФЬЯННИКОВА Рецензенты: Д.г.-м.н., профессор МГУ имени М.В.Ломоносова Н.В.Короновский К.ф.н., заведующая кафедрой иностранных языков РГГУ нефти и газа имени Губкина Е.Ю. Содержание SECTION I. Natural Hazards. Unit I. Geologic Hazards and Man Unit II. Earthquakes Unit III. Nature and causes of landslides Unit IV. Avalanches Unit V. Test Section SECTION II. Amazing Earth. Unit I. The Changing Earth Unit II. Plate tectonics and man. Unit III. The Deep-Earth-Gas Hypothesis. Unit IV. Test Section SECTION I. Natural Hazards. Unit I. Geologic Hazards and Man Focus on:
Revision:
Text Study. I Geologic hazards are those geologic features and events that are hazardous or harmful to the extent that they frequently result in injuries or loss of life and property. Natural geologic processes which have been going on for millions of years may become geologic hazards when people get in the way. They include such adverse geologic phenomena as earthquakes, volcanic eruptions, floods, landslides, subsidence, tsunamis, soil creep, and avalanches. If not recognized, clearly understood, and accounted for in the activities of man, almost any geologic processes or features can become a geologic hazard. Throughout history, there are many examples of geologic hazards which have resulted in disaster and have greatly affected the activities of man. Volcanic eruptions, such as those of Vesuvius, Krakotoa, and Mt.Pelee are just a few examples. Ten great earthquakes in China between the 11th and 12th centuries resulting in landslides and collapse of loessal cliffs, killed 1,5 million people. The list of disasters caused by “naturally occurring geologic hazards”, or those hazards over which man has no apparent control would indeed be lengthy. Another category of geologic hazards is that of “man-induced hazards”. Man’s activity has helped to change the rate at place of occurrence of certain natural phenomena, resulting in hazards to himself. Some examples of man-induced hazards include: land subsidence caused by withdrawal of ground water and petroleum resulting in damage to foundations and other structures, and landslides resulting from highway construction which modifies stable slopes. Both naturally occurring and man-induced geologic hazards are merely normal geologic processes or events until man gets in the way; then these processes or events become hazards. Earthquake are hazards when man lives too close to the active fault area, volcanic eruptions become so when man lives in close proximity to the volcano, and floods become hazards when man inhabits the flood plain. II What can the geologist do about geologic hazards? Working with adequate knowledge he can conduct proper geologic investigations that can be used to prevent a geologic hazard from becoming a disaster. Recognition or identification of a geologic hazard at a certain locality must first be made. Once clearly identified and defined, there are several approaches to solving the problem, depending on the type of hazard. One solution is to avoid the problem by changing the proposed location of a structure such as a reservoir, nuclear power plant or highway.This solution is often necessary in the case of naturally occurring hazards. Other alternatives are to eliminate the hazard. Normally, the latter approaches are more costly than avoiding the problem. The urgency to avoid or prevent geologic hazards is a necessary outgrowth of a society characterized by increasing population and urbanization. What hope do we have for eliminating disasters caused by geologic hazards? There is little hope that they can be eliminated completely, but they could be greatly reduced with an understanding of the geologic aspects of the environment. Hopefully, prediction and control of many geologic hazards will become a reality in the near future. Ex.1. Найдите в тексте и выпишите английские эквиваленты следующим словам и выражениям:
Ex.2. Сгруппируйте слова в зависимости от их произношения: flood; mood; foot; blood; good; wood []:__________ [u]:__________ Ex.3. «третий лишний» (по значению) stupid – unwise – abuse careful – cautious – carefree adverse – harmful – favourable Ex.4. Подберите правильный вариант значения выделенного слова. A неразумный
B неуместный, неподходящий
C неосторожный
D предотвращать
E ущерб
F рана
G объяснять
H предсказывать
Ex.5. Подберите пару.
Ex.6. Заполните пропуски соответствующими словами из рамки. damage; hazard; danger; disaster; injury
Ex.7. Дайте определения следующим понятиям: Hazard — … Danger — … Damage — … Disarster — … Injury — … Ex.8. «Что есть что?»
Ex.9. Какие из приведенных ниже высказываний являются предложениями, а какие словосочетаниями? Трансформируйте словосочетания в предложения.
Ex.10. Выберите правильный вариант.
Ex.11. Подготовьте текст для чтения вслух и устного перевода. Ex.12. Передайте содержание русского текста о природных катастрофах на английском языке. Природные катастрофы чрезвычайно разнообразны. Некоторые катастрофы возникают под земной поверхностью, другие – на ней, третьи – в водной оболочке (гидросфере), а последние - в воздушной оболочке (атмосфере) Земли. Какие процессы способствуют возникновению этих катастроф? Землетрясения и вулканические извержения, воздействуя снизу на земную поверхность, приводят к поверхностным катастрофам, таким, как оползни или цунами. Прочие поверхностные катастрофы возникают под воздействием процессов в атмосфере, где происходит выравнивание перепадов температур и давления, и энергия передается в одной поверхности. Как и между всеми природными процессами, между природными катастрофами существует взаимная связь. Одна катастрофа оказывает влияние на другую, бывает, первая катастрофа служит спусковым механизмом последующих. Наиболее тесная зависимость существует между землетрясениями и цунами. Землетрясения могут вызывать оползни. Между землетрясениями и вулканическими извержениями связь взаимная: известны землетрясения, вызванные вулканическими извержениями, и, наоборот, вулканические извержения, обусловленные быстрым перемещением масс под поверхностью Земли. Атмосферные возмущения и обильные дожди могут оказать влияние на оползание склонов. Катастрофы принято условно делить на большие и малые. Однако, граница между этими двумя группами не вполне определенная. О величине катастрофы зачастую судят по числу жертв и размерам ущерба, нежели по размерам области, ею пораженной. Следовательно, воздействие на людей является при определении размера природных катастроф самым важным. Предпосылкой успешной защиты от природных катастроф является познание причин возникновения и их механизма. Зная сущность процессов, можно их предсказывать. Ex.13. Подготовьте сообщение/презентацию на тему: «Роль человека в возникновении природных катастроф». Unit II. Earthquakes. Focus on:
Revision: употребление:
Text Study. I Seismic phenomena, or earthquakes, are the most terrible catastrophes occurring in nature. A strong earthquake may destroy whole towns in the course of several minutes and even seconds. The typical large earthquake starts with fracturing within the earth where rocks are subjected to increasing strain until they break. The sudden fracturing is violent enough to vibrate the surrounding solid rocks. These vibrations, called seismic waves, pass through the earth like waves through water: they compress and expand materials in their path or shift it from side to side. Seismic waves travel over the whole surface of the earth and penetrate to its very center. Although heavy losses may be due directly to fault movement, most of the property damage and loss of life in earthquakes are caused by seismic waves shaking the ground. The waves originate at the fault but spread out from it with such intensity that serious damages result one or two hundred miles away. While the degree of shaking tends off with distance from the center of disturbance, it varies greatly depending on the solidity of the ground on which structures stand, other circumstances being equal, the intensity of shaking, and, consequently, the destructive effects are much greater on unconsolidated foundation than they are on firm rocks. II It has been scientifically proved that the majority of earthquakes are directly connected with mountain-making processes and generally occur in young mountains which have not yet ceased growing. However, in some cases earthquakes may occur in older mountains, in which the mountain-making processes have been revived. Almost all the destructive earthquakes which have occurred within living memory belong to this class of the so-called tectonic earthquakes. However, there are other seismic phenomena which are not directly connected with mountain-making processes. These are known as volcanic earthquakes. Volcanic earthquakes are due to the explosion of volcanic gases, when the free escape of magma from the vent of the volcanic crater to the earth’s surface is in some way obstructed. Such shocks usually take place during periods of violent volcanic eruptions and may be the cause of terrible catastrophes and destructions. But they do not spread over areas as large as those involved in tectonic earthquakes. Besides the above mentioned earthquakes there are others known as collapse earthquakes. These ossur mostly in the regions where readily soluble rocks are widely distributed. Some regions contain underground caves which are sometimes very large. It is clear that if the roofs of such caves are not sufficiently strong, they may give way under the weight of overlying strata and fall down into the cave. This latter type of earthquake has a very limited range of action. |
К. ф н., заведующая кафедрой иностранных языков рггу нефти и газа имени Губкина Е. Ю. Симакова | Данное учебное пособие прнедназначено для студентов 1 курса миу и является первой частью пособия по общему языку | ||
Разработано учебное пособие в соответствии с требованиями Программы дисциплины английский язык для направления 080 100. 62 «Экономика»... | Л 47 Английская литература 1890-1960: Учебное пособие по английскому языку. 2-е изд. М.: Флинта, Наука, 2000. 144 с | ||
... | Учебное пособие по английскому языку. Уровень C1 / [А. А. Тычинский и др.]; под общ ред. А. А. Тычинского. Моск гос ин-т междунар... | ||
Урок 2 Отработка лексики. Беседа по ситуациям. Речевые клише. Контрастирование Present Indefinite и Present Continuous | Учебное пособие по английскому языку для студентов заочного обучения экономических специальностей | ||
Мэо нацелено на развитие профессионально значимых для будущего экономиста-международника компетенций. В пособии также учитываются... | Цель данного пособия – выработать у студентов навыки чтения и перевода текстов экологической тематики. Данное учебное пособие предусматривает... |
Поиск Главная страница   Заполнение бланков   Бланки   Договоры   Документы    |