Скачать 0.78 Mb.
|
Игнатьева Н.В. Курченко Н.М. УЧЕБНОЕ ПОСОБИЕ ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ ДЛЯ СТУДЕНТОВ ЭКОНОМИЧЕСКИХ СПЕЦИАЛЬНОСТЕЙ ФАКУЛЬТЕТА ЗАОЧНОГО ОБУЧЕНИЯ РГГМУ Санкт- Петербург 2012 Министерство образования Российской Федерации Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего профессионального образования Российский Государственный Гидрометеорологический Университет Н.В. Игнатьева, Н.М. Курченко Учебное пособие по английскому языку для студентов заочного обучения экономических специальностей РГГМУ Санкт-Петербур 2012 Игнатьева Н.В., Курченко Н.М. Учебное пособие по английскому языку для студентов заочного отделения экономических специальностей. – СПб.: изд. РГГМУ, 2012, стр.120 ПРЕДИСЛОВИЕ Пособие предназначено для студентов, изучающих экономику на заочном отделении РГГМУ. Пособие представляет собой сборник текстов, грамматических и лексических упражнений к ним. Тексты и упражнения подбирались в соответствии с программой обучения иностранному языку на заочном отделении. Цель пособия состоит в том, чтобы помочь студентам приобрести навыки перевода и научиться понимать экономические тексты на английском языке. Пособие состоит из четырех частей. Части 1 и 2 предназначены для студентов первого курса, соответственно части 3 и 4 — для студентов второго курса. Части 1 и 3 включают тексты и упражнения для тех студентов, которые не изучали английский язык раньше и им предстоит начать курс в университете (разделы для начинающих). Части 2 и 4 содержат материалы для обучения студентов, которые изучали базовый английский в школе и теперь будут продолжать изучение (разделы для продолжающих). Каждая часть состоит из текстов, охватывающих различные экономические темы. Тексты сопровождаются списками слов и терминов, которые рекомендуется запомнить, чтобы расширить словарный запас. Новые слова и экономическая терминология закрепляются лексическими упражнениями, которые могут выполняться дома или в классе по усмотрению преподавателя. Грамматические упражнения, следующие за текстами, включают грамматические формы и конструкции, встречающиеся в текстах, и позволяют студентам усвоить или повторить грамматику и, как следствие, улучшить перевод текста на русский язык. Каждая часть пособия завершается контрольными работами. Представлено 4 варианта контрольных работ для каждого уровня. Один из вариантов, указанный преподавателем, выполняется в конце каждого курса. Кроме обязательных материалов пособие содержит дополнительные тексты. Большинство этих текстов являются небольшими отрывками из газетных статей и дают представление о газетном стиле изучаемого языка. INTRODUCTION The handbook is designated for part-time students who study economics at Russian State Hydrometeorological University. The texts of the book have been selected to meet the requirements of the University syllabus. The purpose is to help students acquire the skills in translating English texts on economics through learning English grammar and economic terminology. The book is divided into 4 parts. Parts 1 and 3 are meant for the first year, Parts 2 and 4 for the second year. Parts 1,2 include texts and exercises for those students who have never learnt English before and are to start a course of English at the University. In Parts 3, 4 there are texts for the students who have a basic knowledge of English and are going to continue the course. Each text is followed by a list of words and expressions to be learnt by heart in order to enlarge students’ vocabulary. Grammar forms and constructions as well as terms students come across in the texts are given in some exercises. The exercises can be used for work in class or at home at the teacher’s discretion. As a result of the teaching process students do one of 4 test versions recommended by the teacher. A set of tests can be found at the end of each Part. The book is also supplied with additional texts. These texts borrowed from newspapers and magazines serve as an example of newspaper English. I КУРС НАЧИНАЮЩИЕ ТЕКСТ 1 Economics Economics is a social science, which studies economy. It tries to find laws or principles and to build models. Then specialists compare their models with the facts of the real life. It is impossible to describe the content of economics briefly. Sometimes specialists say that economics is “the science of wealth”. Economics deals with data on income, employment, interest rate, prices, production, consumption and trade. Economics deals with a tiny fraction of the whole human activity. So the range of problems is relatively narrow. But economics doesn’t include such things as personal finance, way to start a small business and so on. Do you know these words? law закон to compare сравнивать to describe описывать briefly кратко wealth богатство, благосостояние income доход employment занятость interest rate процентная ставка price цена production производство consumption потребление trade торговля range диапазон way способ activity деятельность УПРАЖНЕНИЯ I. Переведите предложения, обращая внимание на форму глагола to be и значения местоимения it. 1. Economics is a science. It studies laws of economy. 2. It is a very high income. 3. It is difficult to make economic models. 4. Cambridge University Press is the publishing house of the University. It is the oldest press in the world. 5. They are students of economics. 6. Microeconomics is a branch of economics. It studies government activity on individual markets. 7. Micrieconomics and macroeconomics are important branches of economics. II. Вставьте правильную форму глагола to be в настоящем простом времени. 1.The entertainment industry …. an important sector of the United States economy. 2.These lectures on economics …. useful. 3.GNP{Gross National Product} …. an important measure of a country’s wealth. 4.These cars …. expensive. III. Распределите существительные на две колонки. В левую колонку запишите существительные в единственном числе, в правую — во множественном. Words, economy, day, world, doldrums, questions, system, money, goods, resources, country, household. IV. Измените слова из предыдущего упражнения следующим образом: из единственного числа сделайте множественное, а из множественного — единственное. Обратите внимание на то, что не все слова можно изменять. V. Напишите следующие существительные во множественном числе: Box, sheep, place, library, photo, mouse, lady, glasses, dress, country, bus, party, wife, day, knife, knowledge, month, pen, hero, goose, company, life, deer, tomato, city, man, play, news, child, fruit, shelf, leaf, foot, fish, woman, money, information. ТЕКСТ 2 The economic system There are many forms of economic order, ranging from the mixed system to partially or completely controlled economies. Economic system is the system that a society uses for allocation and distribution of scarce resources. Private enterprise means that decisions about what and how much to produce are the decisions of owners and managers. In controlled economies such decisions are the responsibility of some governmental agency. There is no economy today that is completely free of governmental influence. There are many beneficial services and protections available from government. Any form of economic order performs certain valuable functions in the life of organizations of all types. Among the functions of the economic order the most important one is to provide some means of resource allocation. In a private enterprise the price mechanism performs this function. This means that demand for and supply of goods and services interact and set their market price. In the case of regulated utilities, there are governmental agencies such as public service commissions that determine the rates. Do you know these words? demand (for) спрос supply предложение means средство, средства to mean значить, означать utility полезность rate норма regardless of независимо от… owner собственник mixed смешанный controlled контролируемый УПРАЖНЕНИЯ I. Найдите в правой колонке русские соответствия следующих слов : private производить to produce ценный distribution частный service выполнять to perform услуга valuable распределение II. Вставьте am (not), are (not), is (not). 1. I... a student of mining. 2. Crop and animal farming ... the main branches of agriculture. 3. The manager... in the office. 4. Agriculture and manufacturing ... important in all economies. 5. You ... a student. You ... a manager of an agricultural company. 6. Crop farming ... possible in the central regions of Russia in early spring. 7. 1... a student of medicine, I... a student of the economics department. 8. Fuel... important for all industries. III. Сделайте следующие предложения отрицательными или вопросительными, ответьте на вопросы. 1. Crop farming is very important for every economy. 2. Processing is important for all mineral resources. IV. Переведите предложения на русский язык. 1. There are some new pupils in our group. 2. There is no book on the table. 3. There are many old houses in our street. 4. There are 4 seasons in a year. 5. There is a conference today. 6. There are many large cities in our country. V. Вставьте нужную форму глагола to be (is/are). 1. There ... nobody in the room. 2. There ... 7 days in a week. 3. There ... something on the shelf. 4. There ... many places of interest in London. 5. There ... many beautiful flowers in our garden. 6. There ... much work this week. VI. Используя конструкцию there is/are, скажите, сколько: — комнат в вашей квартире или доме; — дней в январе/ феврале/ апреле; — дней/ месяцев в году; — уроков/ страниц в этой книге; — студентов в вашей группе. VII. Найдите в тексте обороты thereis/are. Выпишите их. Сделайте из них отрицательные и вопросительные предложения. ТЕКСТ 3 Microeconomics and macroeconomics Economics as a science consists of two disciplines, that is of microeconomics and macroeconomics. Microeconomics is the branch of economics that studies individual producers, consumers, or markets. Microeconomics also studies government activities such as regulations and how taxes affect individual markets. Besides microeconomics tries to understand what factors affect the prices, wages and earnings. Macroeconomics is the branch of economics that studies the economy as a whole. It tries to understand the picture as a whole. In particular, it studies the overall values of output, of unemployment and of inflation. Do you know these words? to consist of smth состоять из чего-либо discipline дисциплина syn. Subject i.e. (Lat.) = that is branch отрасль; ветвь; филиал producer производитель, изготовитель consumer потребитель market рынок on the market на рынке regulation регулирование tax налог to levy a tax on smth установить налог на что-либо to pay a tax уплатить налог How much income Какой подоходный налог он уплатил tax did he pay last в прошлом году? year? to affect smb/smth действовать на, задевать кого/что- либо УПРАЖНЕНИЯ I. Найдите в правой колонке русские соответствия следующих слов : in particular безработица government выработка, объем производства price в частности wage цена try правительство output пытаться unemployment заработная плата II. Найдите в предложениях сказуемое в форме Present Simple. Предложения переведите. 1. They are at the airport to meet David Hill. 2. They see David and come up to him. 3. Pete and David exchange greetings and Pete introduces Nick to David. 4. They shake hands and follow Nick to the car. 5. I also sometimes go to Sheremetievo airport. 6. I go there to meet or to see off my friends or colleagues. III. Найдите глаголы в Present Simple. Переведите предложения на русский язык. 1. After lunch the businessmen resume their talks. 2. Mr. Hill proposes a few external visits. 3. Mr. Smirnov asks him to cut one visit. 4. David agrees to cut the visit. 5. They also discuss cultural exclusions. 6. They agree to meet tomorrow afternoon. 7. Pete is satisfied with the results of the talks. IV. Употребив глагол в нужной форме, сделайте следующие предложения отрицательными и вопросительными. 1. The plant (to produce) many different machines for farmers. 2. They usually (to grow) flowers in their garden. 3. Agriculture and manufacturing (to provide) hundreds of new goods for consumers every year. 4. Consumers (to pay) for some extra services, such as medicine, education, transport. 5. This big company (to provide) fuel for many plants and factories in this area. V. В тексте найдите глаголы в Present Simple. VI. Задайте 5 вопросов к тексту. VII. Найдите в тексте ключевые слова и составьте краткий план пересказа. Перескажите основное содержание текста на русском языке. ТЕКСТ 4 The economy The words the economy are words we hear or read almost every day. For example, we may say that the world economy is `in the doldrums`, or ‘the European economy is making little progress out of recession’ or ‘the UK economy is beginning to recover’. But what does the economy mean? What is an economy? What happens in one? How does an economy work? The economy is a social mechanism which answers these questions. The economy means a system for the management, use and control of the money, goods and other resources of a country, community or household. Do you know these words? in the doldrums в упадке, в состоянии застоя recession спад to recover оживляться, выздоравливать to hold up well выстоять, сохранять свои позиции |
Данное пособие предназначено для студентов экономических специальностей, обучающихся на III курсе очной формы обучения | ... | ||
Разработано учебное пособие в соответствии с требованиями Программы дисциплины английский язык для направления 080 100. 62 «Экономика»... | Методическая разработка предназначена для студентов IV курса очного и заочного отделений филологического факультета. Целью является... | ||
Учебное пособие предназначено для студентов и аспирантов экономических специальностей, а также для преподавателей-экономистов | Учебное пособие предназначено для студентов заочного отделения, обучающихся по направлению подготовки 43. 03. 03 Гостиничное дело.... | ||
Данное учебное пособие прнедназначено для студентов 1 курса миу и является первой частью пособия по общему языку | Учебно-методическое пособие предназначено для студентов 1 курса заочного обучения вгифк. Заочная система обучения предусматривает,... | ||
Учебно-методическое пособие предназначено для студентов 1 курса заочного обучения вгифк. Заочная система обучения предусматривает,... | Учебно-методическое пособие предназначено для студентов 1 курса заочного обучения вгифк. Заочная система обучения предусматривает,... |
Поиск Главная страница   Заполнение бланков   Бланки   Договоры   Документы    |