Нижний Новгород, 2005 Печатается по решению редакционно-издательского совета гоу нижегородского государственного лингвистического университета им. Н. А. Добролюбова


НазваниеНижний Новгород, 2005 Печатается по решению редакционно-издательского совета гоу нижегородского государственного лингвистического университета им. Н. А. Добролюбова
страница1/19
ТипУчебник
filling-form.ru > бланк резюме > Учебник
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   19


Fourth Year


Английский

язык

Для студентов

факультетов иностранных языков

педагогических вузов
IV курс
Рекомендовано Министерством образования

Российской Федерации в качестве учебника

для студентов высших учебных заведений,

обучающихся по направлению

“Лингвистика и межкультурная коммуникация”





Нижний Новгород, 2005


Печатается по решению редакционно-издательского совета ГОУ Нижегородского государственного лингвистического университета им. Н.А. Добролюбова

УДК 802.0 (075.83)
ББК 81.432.1-923

А 647
Английский язык для студентов факультетов иностранных языков педагогических вузов. IV курс: Учебник/Т.П. Куренкова, Л.П. Загорная, Г.В. Ильина, Л.П. Морозова, Г.Н. Сидельникова. – Нижний Новгород: НГЛУ им. Н.А. Добролюбова, 2005. – 299 с.

ISBN 5-85839-078-1

Предлагаемый учебник по практике английского языка предназначен для работы над совершенствованием умений говорения, чтения, аудирования, письменной речи, фонетических и лексико-грамматических навыков. Он включает 5 тематических комплексов: “Воспитание дома”, “Профессия учителя”, “Проблемы образования”, “Брак и семейные отношения”, “Проблемы молодежи” и приложение, содержащее теоретические сведения по темам “Смысловая интерпретация текста”, “Ролевая игра”, ”Реферирование”, “Письменная речь”.

Рецензенты: доктор филологических наук, профессор А.Н. Лаврова

доктор филологических наук, профессор С.В. Постникова

Ответственный редактор: Т.П. Куренкова, канд. пед. наук, доц.


ISBN 5-85839-078-1
© Издательство ГОУ НГЛУ им. Н.А. Добролюбова, 2005
© Коллектив авторов, 2005

Предисловие

Настоящий учебник является четвертой частью серии учебников A Graded English Course и предназначен для студентов IV курса лингвистических и педагогических университетов, институтов и факультетов иностранных языков, а также для желающих овладеть иностранным языком на продвинутом уровне.

Учебник базируется на принципах коммуникативного подхода к обучению, взаимосвязанного (комплексного) обучения видам речевой деятельности и сторонам речи, профессиональной направленности обучения иностранному языку как специальности, принципах проблемного обучения с использованием элементов методики интенсивного обучения.

Учебник включает в себя 5 тематических комплексов, посвященных проблемам семейного воспитания, школьного образования, профессии учителя, семейных отношений, проблемам современной молодежи и подростков, организации здорового образа жизни.

Каждый комплекс состоит из 6 блоков.

Первый блок представлен мини-полилогом, вводящим в тему, намечающим развитие подтем и связи с макротемой. Основная цель – организация коммуникации, в процессе которой осуществляется введение и автоматизация новых лексических единиц, формирование и совершенствование фонетических и лексико-грамматических навыков, а также развитие умений говорения, чтения и письменной речи.

Второй блок направлен на обучение чтению и смысловой интерпретации текста. Методическая функция блока заключается в формировании умений общего охвата содержания текста (skimming), умений углубленного понимания прочитанного (scanning), умения анализировать читаемый текст в соответствии с заданными параметрами (сюжет, композиция, характеры, проблемы и идеи произведения) и умения выразить собственное отношение к содержанию, проблематике и художественным достоинствам произведения (text interpretation). Раздел “Follow-Up Activities” направлен на развитие умений как подготовленной, так и неподготовленной речи в монологической и диалогической формах в условиях групповой дискуссии, ролевой игры и др.

Обучению чтению как виду речевой деятельности посвящен третий блок. В качестве материала для чтения используются различные виды текстов: короткие рассказы, отрывки из романов, эссе, проспекты, письма, рекламные объявления, стихи. Осуществляется обучение различным видам чтения: ознакомительному, поисковому, просмотровому и изучающему. В качестве сопутствующей задачи выступает совершенствование умений говорения и письменной речи.

Четвертый блок включает в себя текст на аудирование и задания для развития умений понимания и извлечения смысловой информации. Этот блок так же, как и предыдущие, имеет выход в устную и письменную речь.

Пятый блок направлен на формирование умений работы с периодическими изданиями, в процессе которой совершенствуются умения чтения, говорения, письменной речи и профессиональной компетенции обучаемых.

Шестой блок имеет целью обучение реферированию русских текстов на английском языке.

Обучение письму и письменной речи осуществляется в процессе работы над каждым блоком. Используются в основном творческие задания в виде написания эссе различных типов, предполагающих изложение собственной точки зрения на затрагиваемую проблему. Кроме того, практикуется написание диктантов, резюме, планов, проспектов и т.д.

Лингвострановедческий аспект, представленный во всех блоках тематических комплексов, включает в себя знания о проблемах образования в Великобритании и США, проблемах подготовки учителей, о присуждении ученых степеней, типах школ, о программах борьбы со СПИДом, наркоманией, о пропаганде здорового образа жизни и т.д.

Принцип профессиональной направленности обучения является основополагающим. Задания, направленные на формирование лингво-методических умений, не выделяются в отдельную группу, так как они входят органической частью во все блоки тематических комплексов, формируя профессиональный подход на всех этапах развития видов речевой деятельности и сторон речи.

Большое внимание уделяется ролевой игре как средству обучения и как цели обучения будущего учителя в профессиональном плане.

Совершенствование фонетических, лексических и грамматических навыков осуществляется в процессе формирования речевых умений, а также в процессе слушания фонетических текстов, в специальных языковых и условно-речевых упражнениях в разделе “Remedial Teaching”, в процессе выполнения профессионально направленных упражнений в чтении и при введении и автоматизации новых лексических единиц.

В учебнике преобладают творческие виды заданий, что соответствует психологическим особенностям студентов на продвинутом этапе обучения (критичность, творчество, стремление к самовыражению и самоутверждению, к осознанию собственного социального опыта и профессиональный интерес).

Все блоки содержат небольшой раздел “Smile and Relax”, содержащий шутки, юмористические рассказы, картинки для описания и комментирования, которые в совокупности представляют самостоятельный жанр текстов и видов деятельности.

В учебник включено приложение, состоящее из теоретической информации по видам работы: интерпретация текста, реферирование, ролевая игра и письменная речь.

Составителями тематических комплексов являются преподаватели кафедры лексикологии и стилистики английского языка НГЛУ им. Н.А. Добролюбова:

“Семейное воспитание” Г.В. Ильина

Т.П. Куренкова

“Профессия учителя” Г.Н. Сидельникова

“Проблемы образования” Л.П. Загорная

“Брак и семейные отношения” Л.П. Морозова

“Проблемы молодежи” Т.П. Куренкова

Коллектив авторов выражает признательность Н.Н. Макиевской за предоставление части материалов для тематического комплекса “Семейное воспитание”.

Авторы учебника благодарны Магистру Эдинбургского университета Тессе Хелмсинг, а также Мартину Брауну и Энтони Коулу за высказанные предложения по совершенствованию текста учебника в плане его аутентичности и соответствия нормам современного английского языка.

Авторы выражают глубокую признательность доктору филологических наук, профессору А.Н. Лавровой и доктору филологических наук, профессору С.В. Постниковой за критические замечания и предложения, высказанные в рецензиях на учебник.

Unit 1. HOME UPBRINGING

Part 1. AUDIO-ORAL INDUCTION

1.1. Listen to the recording of the panel talk without looking at the text and say what it is about. What are the crucial aspects of the process of home upbringing?

Panel Talk

- Today our panel looks at some crucial problems of upbringing. I am delighted to introduce the members of the panel – a parent, a psychologist, a sociologist, a psychiatrist, a school- teacher, a pediatrician and a probation officer.

- “All in the family”, they say. It couldn’t be more right, I think.

- Yes, this is where our character, our personality is formed. And parents are the child’s first teachers setting him good or bad examples.

- True. Parents’ mission is extremely responsible. They should take a close look at themselves and try to get rid of their bad qualities.

- Easier said than done, I’m afraid. But really, self-control is indispensable.

- I can’t but agree with you. One educates by what one is, not by what one knows or says.

- Yes, sounds next to ideal but we are no saints. What matters most is your good nature and no harsh feelings towards your children.

- Entirely so. Love and care are all important. The home atmosphere should be friendly and relaxed.

- Don’t you think many parents put too much pressure on their children, taking away their initiative and all that?

- No, just a few of them. Many more are too permissive and even neglectful. Growing up, children are starting to form their own identity by disengaging from parental influence.

- They do, if parents fail in their duty. Then a youngster’s peers can become his family. And peer pressure is very strong.

- Quite so. Children who roam in groups gain a sense of power that they do not have individually. Caught in a mob frenzy, a boy may go ahead with a destructive act.

- But why?

- Hm, out of fear that others in the group will think him a coward, that is to prove his masculinity.

- Society is not always good to children. So much free-floating anger among some of our youth. They are notorious for lack of any morals.

- And no wonder at all, so many broken families now, violence-packed films and even cartoons on TV, to say nothing of video films with images of brutality and so on.

- It’s quite enough to lead to a distortion in personality development, isn’t it?

- Naturally. That’s why many children go wild to escape boredom. And the strange thing is that entire communities, schools and families try to find blame everywhere but in themselves.

- That brings me to what I was going to say. They should be taught the good values of life. If not taught, they grow up in a moral vacuum and moral vacuums produce moral monsters.

- From my own experience I know that good communication between parents and children is one of the best ways to prevent any problems.

- But how to achieve it? Some parents find it hard.

- You wouldn’t mind if I suggested a couple of tips? How can your children say no to their friends if you do not teach them to use independent judgement? Build your children inside the home. That gives them good feelings about themselves. Try to avoid turning their leisure time into duties and drudgery.

- Yes, they must learn to be other-centered, not only self-centered.

- Our hope is to bring up children with a feeling that they are in this world not for their own satisfaction but primarily to serve others.

- Thank you ever so much, everybody. I am afraid I must now bring our panel talk to a close. I am sure we can continue our discussion at our next meeting. Thank you.

* * *

1.2. Listen to the recording a second time and find answers to the following questions:

1) What is our task, our aim as parents?

2) What is the best way to avoid problems in upbringing?

3) How can good communication between parents and children be achieved?

4) What should a child’s home be like?

1.3. Act out the talk briefly.

1.4. Discuss: Parents should welcome their children’s friends under the home roof.

1) Name the possible occasions.

2) A birthday party is one of them, isn’t it?

3) What do you think about these ideas about children’s birthday parties?

- Prepare well for the party. Remember – most children fondly recall their early birthdays.

- Invite one friend for each year of your child’s age.

- Start the party early.

- Keep food simple. Look beyond cake and ice-cream for tasty treats.

- Kid’s attention switches on and off, so alternate between active games and calmer entertainment such as watching cartoons, puppet shows, story reading or simple crafts.

- Give children under seven a small gift or party favour to take home.

- When to Go: When you go a-calling,

Never stay too late,

You will wear your welcome out

If you hesitate!

Just before they are tired of you,

Just before they yawn,

Before they think you are a goop,

And wish that you were gone,

While they are laughing with you,

While they like you so,

While they want to keep you,

T h a t ‘s the time to go!

4) Get your partner to describe one of her/his birthday parties in childhood.

5) Describe one of yours

1.5. Read the following texts. Speak on the authors’ attitude to TV.

Text 1

Now all our free time is regulated by the “goggle box”. We reach home or gulp down our meals to be in time for this or that programme. We have even given up sitting at table and having a leisurely meal, exchanging the news of the day. A sandwich and a glass of beer will do – anything, providing it doesn’t interfere with the programme.

Whole generations are growing up addicted to the telly. Food is left uneaten, homework undone and sleep is lost. The telly is a universal pacifier. It is now standard practice for mother to keep the children quiet by putting them in the living room and turning on the set…

(Shortened from “For and Against” by L.G. Alexander.)

Text 2

A law was passed in the USA in 1996 requiring television sets in the future to have V-chips. These are small devices that allow parents to block out programmes containing violence or other content that parents do not want their children to see. This law was passed because research shows that violence on TV has a harmful effect on children.

(J. Langan)

* * *

1.6. Give detailed answers to the following questions:

1) Are you fond of watching TV? Why?

2) What about children and teenagers? Do they spend too much time glued to their seats in front of the TV?

3) How does it tell on their attainment at school, on their health, on their eyesight?

4) Do you think we can say some of them are addicted to the telly?

5) You watch TV to be well informed, don’t you?

6) Isn’t it a splendid medium of communication? You get to know the whole world, don’t you?

7) What about communicating with each other? Doesn’t TV prevent us from it?

8) It does, when there is lack of moderation. Moderation is a very important principle, isn’t it?

9) Don’t you think TV is a splendid medium of upbringing and education?

10) Is it also a cheap source of entertainment?

11) TV along with books is indispensable in bringing up the younger generation, isn’t it?

12) Ideas of kindness and humanism are inculcated into the minds of TV-viewers, aren’t they?

13) Do children manage to learn what the right and wrong is?

14) Which programmes do a lot for aesthetic education?

15) What’s your attitude to commercial films (commercials), scenes of violence and sadism?

16) Violence can lower the child’s standards of behaviour, can’t it?

17) Do you know that watching brutality stimulates at least slight cruelty in adults, too?

18) TV encourages passive enjoyment, doesn’t it?

19) We become content with somebody else’s experience, don’t we?

20) It’s so nice to sit in an armchair or lie on the sofa watching others working, competing etc., isn’t it?

21) Don’t you think it does us harm? We get lazy, don’t we?

1.7. Pair work: discuss the influence of TV on children. One of you thinks TV does more harm than good, the other considers its influence beneficial. Follow these lines: a) upbringing (manners, feelings, emotions etc.); b) education (knowledge, scope, outlook etc.); c) intellectual development (memory, imagination, creativeness etc.).

1.8. Act out the role play “Television” (see Appendix 3.)

1.9. Read the text below, pick out the key-words, formulate its main idea and express your own attitude to it.

An Infant Rocker

Modern electronics have entered Japanese nurseries. In what is perhaps the most interesting and broadly appealing application of voice-recognition technology, this innovation has been incorporated into an infant’s cradle that automatically rocks when it hears a baby squealling. The Do-Re-Mi cradle is actually an adjustable infant’s seat perched on a pedestal. The pedestal has a rocking mechanism, as well as a cassette tape recorder that will also switch on automatically at the sound of an infant’s cry. The tape recorder can play prerecorded cassette tapes or those with music or voices that parents make themselves. The manufacturer, Adachi Co. of Yamato City, says the Do-Re-Mi cradle can distinguish between a baby’s sounds and adult voices so that it will not inadvertently spring into action and disturb a sleeping infant.

Designed for babies three months and older, the Do-Re-Mi cradle has been marketed in Japan for many years. The company recommends that the device not be used as a full-time babysitter but rather as a type of mechanized relief aid for an hour or two at a time.

* * *

1.10. Pair work: Speak on the influence of music in bringing up children. Discuss various types of music, the effect they produce on small children. For this purpose make up questions, statements that may support your point of view or may provoke your opponent to express his/her ideas (see ex. 1.6 – 1.7 as an example, add your own ideas).

1.11. Individual work: Prepare the necessary props to discuss with your classmates the contribution to family upbringing made by the following means: theatre, painting, books, fairy-tales, video, computers, pets, nature, family holidays, games and sports.

1.12. Listen to the recording of the American fairy-tale “The Runaway Bunny” told by M. Gabriel, a storyteller. What emotions can the fairy-tale arouse in children? What feelings does it evoke in you? Learn the fairy-tale and contest in acting it out.

The Runaway Bunny

There was once a little Bunny who decided that he was going to run away from home. He said:

“Mama, I’m going to run away from you, and you won’t be able to find me, Mama!”

And his Mama said:

“Little Bunny, if you run away from home, I’ll find you, ‘cause you are my little Bunny”.

“Mama, if you find me, then I’ll become a fish, and I’ll swim away in the water, and you won’t be able to find me”

And his Mama said:

“Little Bunny, if you become a fish and you swim away, then I’ll become a fisherman, and I’ll find you, little Bunny, ‘cause you are my little Bunny”.

“Mama, if you become a fisherman and find me, then I’ll become a rock, way up high on a mountain, Mama, and you won’t be able to find me.”

“Little Bunny, if you become a rock, way up high on the mountain, I’ll become a mountain climber, and I’ll climb up that mountain and I’ll find you, little Bunny, ‘cause you are my little Bunny.”

“Mama, if you become a mountain climber and you find me, then I’ll become a flower in the garden, and you won’t be able to find me, Mama.”

“Little Bunny, if you become a flower in the garden, then I’ll become a gardener and I’ll find you, little Bunny, ‘cause you’re my little Bunny.”

“Mama, if you become a gardener and find me, then I’ll become a bird and I’ll fly up in the sky, Mama, and you won’t be able to find me.”

“Little Bunny, if you become a bird and you fly up in the sky, I’ll become a tree for you to come home to, ‘cause you are my little Bunny.”

“Mama, if you become a tree for me to come home to, then I’ll become a boat and I’ll sail away on the sea, Mama, and you won’t be able to find me.”

“Little Bunny, if you become a boat and you sail away on the sea, I’ll become the wind, and I’ll blow you where I want you to go, ‘cause you are my little Bunny.”

“Mama, if you become the wind and you blow me where you want me to go, then I’ll run away to the circus, the Moscow Circus, on the flying trapeze, and you won’t be able to find me, Mama.”

“Little Bunny, if you run away to the Moscow Circus on a flying trapeze, I’ll become a tightrope walker, and I’ll walk across the air, little Bunny, and I’ll get you, ‘cause you’re my little Bunny.”

“Mama, if you become a tightrope walker and you get me, then I’ll become a little boy, and I’ll run into the house, and you won’t be able to find me, Mama.”

“Little Bunny, if you become a little boy and you run into the house, I’ll become your Mama, and I’ll catch you, little Bunny, and I’ll hug you, ‘cause you are my little Bunny.”

“Mama, if you are gonna do that, well, I may as well stay right here and be your little Bunny.”

“Good,” said his Mama, “ ‘cause you are my little Bunny, and I love you.”

* * *

Smile and Relax

1.13. Speak on the following jokes and the problems they touch upon.

1) An inquisitive boy:

- Pa, won’t you tell me?

- What’s that again? What do you want with me? Can’t you stop putting silly questions?

- Well, pa, I only want to know whether I will be as cross as you when I am a grown-up person.

2) - My boy, when you grow up, I want you to be a gentleman.

- I don't want to be a gentleman, pa - I wanna be like you.

3) Visitor: "What was your mummie's name before she was married?"

Young Innocence: "I think it must have been "Savoy". That's the name on our towels."

4) The best time for the parents to put the children into bed is when they still have strength.

  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   19

Похожие:

Нижний Новгород, 2005 Печатается по решению редакционно-издательского совета гоу нижегородского государственного лингвистического университета им. Н. А. Добролюбова iconРоссийской федерации федеральное агентство по образованию
Печатается по решению редакционно-издательского совета гоу нглу им. Н. А. Добролюбова

Нижний Новгород, 2005 Печатается по решению редакционно-издательского совета гоу нижегородского государственного лингвистического университета им. Н. А. Добролюбова iconАдыгской народной педагогики
Печатается по решению редакционно-издательского совета Адыгейского государственного университета

Нижний Новгород, 2005 Печатается по решению редакционно-издательского совета гоу нижегородского государственного лингвистического университета им. Н. А. Добролюбова iconНижегородский государственный лингвистический
Печатается по решению редакционно-издательского совета гоу нглу им. Н. А. Добролюбова. Специальность: 022600 – тмпияк. Дисциплины:...

Нижний Новгород, 2005 Печатается по решению редакционно-издательского совета гоу нижегородского государственного лингвистического университета им. Н. А. Добролюбова iconСпорные тексты сми
Печатается по решению редакционно-издательского совета Мурманского государственного педагогического университета

Нижний Новгород, 2005 Печатается по решению редакционно-издательского совета гоу нижегородского государственного лингвистического университета им. Н. А. Добролюбова iconСборник научных статей
Печатается по решению редакционно-издательского совета Мурманского государственного педагогического университета

Нижний Новгород, 2005 Печатается по решению редакционно-издательского совета гоу нижегородского государственного лингвистического университета им. Н. А. Добролюбова iconСборник научных статей
Печатается по решению редакционно-издательского совета Мурманского государственного педагогического университета

Нижний Новгород, 2005 Печатается по решению редакционно-издательского совета гоу нижегородского государственного лингвистического университета им. Н. А. Добролюбова iconДневни к учебно-ознакомительной практики
Печатается по решению редакционно-издательского совета Мурманского государственного педагогического университета

Нижний Новгород, 2005 Печатается по решению редакционно-издательского совета гоу нижегородского государственного лингвистического университета им. Н. А. Добролюбова iconУчебно-методическое пособие Улан-Удэ
Печатается по решению редакционно-издательского совета Восточно-Сибирского государственного технологического университета

Нижний Новгород, 2005 Печатается по решению редакционно-издательского совета гоу нижегородского государственного лингвистического университета им. Н. А. Добролюбова iconМурманский государственный гуманитарный университет актуальные проблемы психологии в образовании
Печатается по решению редакционно-издательского совета Мурманского государственного гуманитарного университета

Нижний Новгород, 2005 Печатается по решению редакционно-издательского совета гоу нижегородского государственного лингвистического университета им. Н. А. Добролюбова iconМурманский государственный педагогический университет сборник программ...
Печатается по решению редакционно-издательского Совета Мурманского государственного педагогического университета

Вы можете разместить ссылку на наш сайт:


Все бланки и формы на filling-form.ru




При копировании материала укажите ссылку © 2019
контакты
filling-form.ru

Поиск